ja tavoitteet
Toimintaympäristö ja tavoitteet
Museon olemassaolon oikeutus syntyy vuorovaikutuksessa ympäristön kanssa. Siksi toimintaympäristön tunteminen on keskeistä. Museon tulee sekä vaikuttaa toimintaympäristöönsä että antaa toimintaympäristön vaikuttaa toimintaansa.
Toimintaympäristön analyysi on lähtökohta museossa tehtäville valinnoille ja toiminnalle asetettaville vaikuttavuustavoitteille. Menetelmiä toimintaympäristön analysointiin on lukuisia, olennaista on tunnistaa yhteiskunnan ja museon toimintaympäristön muutossuunnat ja kyetä analysoimaan muuttujia yksilöllisesti. Ydinkysymyksiä ovat seuraavat: mitä mahdollisuuksia toimintaympäristö tarjoaa museon toiminnalle ja palveluille sekä toisaalta, mitä haasteita toimintaympäristön muutos aiheuttaa museon toiminnalle?
Kun toimintaympäristö tunnetaan, täytyy kirkastaa mihin toiminnalla pyritään vaikuttamaan. Vaikuttavuustavoitteet muodostavat ytimen sille, miksi ja ketä varten museo on olemassa. Kun museo on pohtinut vaikuttavuustavoitteensa ja kehittää toimintaansa niiden pohjalta, se pystyy lisäämään painoarvoaan yhteisöissään ja yhteiskunnassa.
Vaikuttavuustavoitteiden pohjalta voidaan synnyttää museolle oma yksilöllinen profiili. Profiloituminen tarkoittaa, että museon koko toiminta linjataan vaikuttavuustavoitteiden suuntaisesti. Profiloituakseen museon täytyy tuntea toimintaympäristönsä, asiakkaansa ja yhteisönsä sekä kirkastaa oma osaamisensa ja sisältönsä.
Valitse yksi
- Toimintaympäristö ja museon profiili
- Museon strategiset tavoitteet
- Toimeenpano, seuranta ja arviointi
Inspiraatiolinkit
Sitran megatrendilista valottaa vuosittain eri näkökulmista niitä ilmiöitä, jotka jo tällä hetkellä vaikuttavat yhteiskuntaan ja erityisesti tulevaisuuteemme.
Sitran heikot signaalit nostavat esiin yllättäviä, ei-ilmeisiä mutta mahdollisia tulevaisuuden kehityskulkuja. Tavoitteena on tuoda esille tulevaisuusoletuksia, haastaa käsityksiä tulevaisuuksista ja laajentaa mahdollisten tulevaisuuksien valikoimaa – sekä tarjota työkaluja heikkojen signaalien hyödyntämiseen.
Sitran Megatrendikorttien avulla voi vetreyttää ja venyttää omaa ajatteluaan, ideoida uutta sekä visioida mitä tulevaisuus voisi olla.
Museums often look to re-invent their organisations by implementing more innovative methodologies and practices. New trends encourage museums to mix top-down political approaches with bottom-up citizen initiatives that lead to question and re-think their relationship to artists, to researchers, communities and audiences
Julkaisussa hahmotetaan suomalaisen yhteiskunnan muutosta ajan, ajankäytön ja teknologioiden näkökulmasta.